EL CAMINO (15) - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Guy Jaenen - WaarBenJij.nu EL CAMINO (15) - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Guy Jaenen - WaarBenJij.nu

EL CAMINO (15)

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Guy

19 Juli 2007 | Spanje, Santiago de Compostella

PORTOMARIN/PALAS DE REI/SAN XIAO DO CAMINO (Km 961) 16.07.2007
Het weer liet het toe om een bezoekje te brengen aan Portomarin in de loop van gisteren namiddag.
Portomarin met zijn 2000 inwoners heeft een bijzondere geschiedenis.
Het oude dorp dat ooit het meest voortvarende was van Gallicië is in de jaren 60 van vorige eeuw onder water gezet om een stuwmeer te maken op de Rio Niño. Het dorp is dus een nieuw dorp . Enkel de kerken van san Pedro en san Nicolás werden steen voor steen afgebroken en weer opgebouwd in het nieuwe dorp hoger tegen de bergflank. De toren van een derde kerk die is blijven staan steekt soms uit boven het meer...
Net als het eerder is gebeurd botste ik, bij het buitenkomen van de op een fort lijkende San Nicoláskerk op eerder ontmoette belgen en o.a. ook op Stefaan uit Antwerpen die ik voor het eerst heb leren kennen in Mazarife en die in Astorga ernstige problemen had met blaren alsook met nog een 14-tal andere vlamingen.
Het was een van de zovele zalige momenten van de Camino.
Vandaag weer door die nooit vervelende natuur die God ons zo maar in handen geeft om ervan te genieten maar bijzonder om ervoor te zorgen. Langs eucalyptusbossen gelopen.
Voor de overnachting heb ik deze keer gekozen voor een kleine, zeer gezellige albergue midden in de natuur in een petieterig dorpje waar men gerust kan genieten van de geuren en de kleuren van de nabij gelegen boerderij.
Ah propos, toen ik deze morgen de deur van de koelkast in de albergue opentrok om er mijn 2 potjes yoghurt te nemen voor het ontbijt, waren zij ribedebie en dacht meteen terug aan de woorden vanuit dat koffertje in de albergue parroquial van Grañon: " GEEF WAT JE KUNT EN NEEM WAT JE NODIG HEBT ". Dat laatste had blijkbaar dus iemand gedaan. Hopelijk heeft het voor XXX gesmaakt... Ook dat is de Camino.
De uitbater van de refugio voor vanacht heeft daarnet de open haard doen branden.
Gezellig, hé...

SAN XIAO DO CAMINO/MELIDE/ARZUA (Km 988) 17.07.2007.
Santiago komt stilaan dichterbij: Het is heel goed te zien aan het aantal schoenen die achtergelaten worden nabij kilometrpalen op de camino die er zijn sinds wij in Gallicië aan het stappen zijn. Het is ook te merken aan het steeds groter wordend aantal peregrinos en bijzonder veel jongeren.
Vandaag opnieuw heeft de natuur ons overvloedig bedorven...Net als kasteelheren en -dames stapten wij de ene dreef uit om in de andere te komen. Van eikebomen naar cypressen; van groene eucalyptussen naar zilverkleurige, en dan weer naar populieren, om dan weer over te gaan naar meerkleurige bomen en planten en wilde bossen.
Ons moe zal ervan genoten hebben van aan de overkant, om mij de nodige uitleg te geven over de stam,het blad,de nerven ervan enz...
Ja, moe, reeds 41 dagen stapt gij dagelijks mee...Dank u.

ARZUA/SANTA IRENE/LAVACOLLA (Km 1014) 18.07.2007.
Toen ik gisteren, op het einde van de namiddag, in Arzua, de albergue municipal buiten kwam om een paar boodschappen te doen, ging ik even zitten naast Elfriede - de vrouw van Daniël die een groep van 12 vlamingen naar Santiago begeleidt vanuit Astorga - om haar werk te bewonderen;(zij pentekent elke dag iets van de plaats waar zij aankomt)-, nodigde zij mij spontaan uit om met de groep op het pleintje in de buurt een glas te gaan drinken. 's Avonds ben ik dan ook met diezelfde groep gaan eten. Vandaag ben ik opniew met diezelfde groep in een hoteletje op 11 Km van Santiago. Een gezellige avond. Kan het nu beter zijn voor een pelgrim die alleen stapt om de laatste avond voor de aankomst in gezelligheid door te brengen. Ik ben toch een echte bofkont. Niet waar!!!

DANKBAAR EN DANKEND IN SANTIAGO DE COMPOSTELLA ( Km 1025) 19.07.2007.

DIOS, MUCHAS GRACIAS...
Santiago...alleluia...
Dank u, moe, kinderen en familie;
Dank u, meter Nele;
Dank u, lieve mensen die mij gedragen, gesteund, aangemoedigd, terug gestimuleerd hebben...
De mij toevertrouwde intenties: geschreven, uitgesproken of niet zijn ter bestemming gekomen.
DUIZENDMAAL DANK.
Zaterdag naar Finistera.
Volgend bericht vanuit Frankrijk rond 26 juli a.s.
Tot dan als 't God belieft.

  • 19 Juli 2007 - 16:51

    Meter Nele:

    Hieperdepiep HOERA!!!
    Fantastisch, joepie, joepie, jee!!!
    'k Heb traantjes in de ogen van contentement!!!
    Ik zou je zo om de hals willen vliegen om je te feliciteren! Mijn oogskes blinken van blijdschap!
    Ik ben zó blij voor jou Guy, echt waar ... laat het je maar allemaal welgevallen en neem de tijd om rustig na te genieten ...

    Hele dikke kus en een vreugdevolle hartsknuffel,
    meter Nele

  • 19 Juli 2007 - 17:28

    Emma:

    Proficiat Guy! Samen met jou heb ik uitgekeken naar dit moment! Blijf genieten en nagenieten van deze fantastische maand!
    Met jou dank ik God die je deze dagen begeleid heeft!
    Tot later!
    Emma

  • 19 Juli 2007 - 17:42

    De Vedette:

    De anders zo harde tante was zoals bij
    'de Grote Dame' emotioneel bij het lezen
    van de eindstreep. Proficiat...
    Dag jongen...

  • 19 Juli 2007 - 18:11

    Karmelietessen Aalst:

    Joepie Guy, de eindstreep is bereikt, proficiat, profiteer nu maar eens van een deugddoende rust, hoe keer je terug naar huis?
    Gisteren wilde jouwe of onze computer terug niet mee, ik kreeg altijd" deze pagina is niet te bereiken, dus deden wij de laatste kilometers in stilte met jou mee. Je hebt echt geluk hehad, met het weer, en wat een doorzettingsvermogen man. Geniet maar van alles wat je meemaakte, van al de nieuwe contacten die je maakte.
    In alle geval reeds nu zeggen wij" welkom thuis in Oilst ben je verwacht"
    dankbare groetjes om zoveel moois,
    Zr. Lisbeth en gemeenschap

  • 19 Juli 2007 - 18:36

    Gudi:

    Hey Guy, toen ik uw sms ontving zat ik op de trein, ik ben een dagje aan zee geweest met een vriendin , ik was zo blij zo blij dat je het gehaald hebt guy.... ik weet niet hoe ik het u zeggen moet, ik ben ervan gepakt. Chapeau Grote Broer. Met vreugde en fierheid in het hart stuur ik u de fanfare en vele vele vlaggetjes, kusjes en bloemen en nu maar vieren met de andere peregrimos. Tot de volgende keer.

  • 19 Juli 2007 - 19:15

    Karin:

    Beste Guy,

    nen dikke proficiat van al de geburen hier in Hofstade en van ons. Ik heb het goede nieuws onmiddellijk gaan zeggen. Irene was ontroerd, ons moe en va ook en de andere geburen... iedereen is super fier op jou. Geniet nog van je verblijf, de nieuwe vrienden... de sfeer... en we wensen je een goede terugreis.
    Vele groeten van iedereen! Tot ziens.
    Karin.

  • 19 Juli 2007 - 19:49

    Rita:

    PROFICIAT GUY
    Het eindpunt is bereikt. Wat was het een emotioneel moment dit bericht te lezen. Ik moet zeker niet vragen wat het voor jou was. Iets waar je zo naar uitkeek is gebeurd "te voet naar Compostella". Geniet nog van je uitdaging. We wachten al op je komst om te luisteren wat je nog te vertellen hebt. PROFICIAT!!!

    Groetjes

    Rita

  • 19 Juli 2007 - 20:26

    Hilde:

    Proficiat Guy !
    Je kracht, je doorzetting, je gedrevenheid... wordt beloond !
    Geniet en put uit deze unieke ervaring heel veel energie. .Ik draag jou een heel warm hart toe en leef met je mee.
    Wij weten wie stil naast jou meewandelden...
    vele lieve groetjes,
    Emma, Marthe en Hilde

  • 19 Juli 2007 - 20:48

    Ben En Isolde:

    PROFICIAT GUY
    de laatste dagen van heel dichtbij in gedachten gevolgd en blij, heel blij met je bericht - SANTIAGO ALLELUIA - je doel bereikt ... je droom werkelijkheid laten worden ... een tocht volbracht,samen met Len, in vreugde, gebed, verwondering, dankbaarheid, blijheid, attentvol naar de andere peregrinos. Laat je tocht naar Cabo Fisterra voor een passend einde zorgen voor je camino de Santiago .
    Veel liefs vanuit Aalst, geniet nog van jouw bijzondere prestatie en tot je volgend berichtje uit Frankrijk

  • 20 Juli 2007 - 04:29

    Mieke & Co:

    een vader om fier op te zijn. Succes nog tot in Finistera. Tot in Lille op 01.08

  • 20 Juli 2007 - 07:23

    Florette:

    Hoera Guy
    Het is je gelukt!
    Buitengewoon,proficiat, je hebt je hartewens bereikt!
    Dank voor zo'n trouwe , boeiende en warmmenselijke verslaggeving waarin wij mochten delen samen met zovele anderen.
    Het deed deugd!
    Geniet ervan ,de aankomst en verder een behouden thuiskomst.

  • 20 Juli 2007 - 11:03

    Filip,Joris En Jordi:

    We zijn blij voor je, waar een wil is, is een weg: dat zijn de wijze woorden van onze va, Va je wens is in vervuling gegaan en goed verlopen door de steun van vele vrienden en kennissen,en zeker ons Moe dat er elke dag,minuut aan je zijde was en blijft.
    De jongens wachten op jou,om je bravo te wensen met een warm en daverend applaus
    Va wat is je volgende PELGRIMSTOCHT?
    Deze was naar het zuiden,er zijn nog drie andere windrichtingen.
    Een goede terugreis,Jordi,Joris en filip

  • 20 Juli 2007 - 11:07

    PiJi:

    Hey, dag Guy!

    Heb dus eindelijk een internet aansluiting gevonden (zit in de Provence - zie mijn sms).

    Ben zo blij dat ge hebt volgehouden, niettegenstaande alle moeilijkheden, waarvan ge ons waarschijnlijk niet eens de helft hebt verteld.
    Maar vooral blij voor al het goede dat ge onderweg hebt ondervonden.
    "Het is volbracht, oef...".
    Ge gaat nu naar Finisterra. Ge zult daar nog maar eens een nieuw horizont vinden...
    Hou U goed. Rust nu. En welkom terug thuis binnenkort!
    En tot op de uitgave van uw reisverslag!

    Peace!
    pat

  • 20 Juli 2007 - 16:02

    Julia Jaenen:

    Hallo ! Dag beste Guy

    Proficiat van ganser harte ! Santiago de Compostella 1025 km. Fantastisch !
    Gelukzak !! Hoe voel je je? Wij genieten met je mee met volle teugen. Wonderbaar ! Dios muchas gracias. En nu nog Finistera en dan terug naar huis.
    Goede vaart en welkom ! Heel veel liefs van de Zonhovenaren: Lutgart, Harrie, Godelieve, Rik, Rita, Godfried, Jacqueline, tante Greta, tante Julia

  • 20 Juli 2007 - 17:16

    Patrick:

    Het is een hele prestatie en getuigt van grote doorzettingskracht, Guy.
    Ik wist met grote zekerheid dat je zou doorbijten. Hopelijk heeft het van jou nog een dieper mens gemaakt en zijn je intenties op de weg gerijpt.
    We hebben met je meegeleefd en zijn fier op 'onze' diaken Guy!
    Patrick en de gelovigen van het ASZ

  • 20 Juli 2007 - 18:06

    Magda:

    lieve Guy, dank voor je smsje, het heeft me ontroerd. ik was dan ook erg nieuwsgierig bij het thuiskomen en heb even mijn computer uitgescheld omdat 'de pagina is niet ...' maar uiteindelijk heeft Herman hem aan de praat gekregen. Ik ben zo fier op u, zo trots, zo vol bewondering voor wat jij hebt bereikt. Het is niet evident, zeker niet, maar ...je ging ervoor, gedreven door echte motivatie, en dan bereik je wat je wilt. Het zal nu eventjes leeg worden hoor, nu die taak volbracht is, je kent dit wel he: zolang het nodig is kan je heel veel aan, maar eens het stopt val je in een leegte, een stilte...Wees er niet bang voor, geniet ervan als je kan en je zal heel dicht bij jezelf komen, je diepste bolleke en ik ben zeker dat je zal voelen dat het goed is. Weet je Guy, ik ben zo blij u als vriend te mogen hebben, ik ben er Emilienne nog altijd dankbaar om.
    Zoals mijn collega's hier zie ik uit naar je thuiskomst maar vooral naar je weer eens te kunnen zien, je die warme knuffel te geven die ik al lang voor je bewaar. Kom veilig thuis en laat maar horen als het kan voor jou om mekaar eens te zien. Dikke kus
    Magda

  • 21 Juli 2007 - 10:48

    Lutgart En Harrie:

    Voor elke kilometer een dikke proficiat.
    dus 1025 .We hebben je gevolgd van begin tot einde.
    Tot in Zonhoven Dag GUY .Kusje van Lutgart.

  • 21 Juli 2007 - 12:34

    Zuster Stella:

    Dag Guy
    Zuster Stella is ongeveer een week thuis uit ziekenhuis. Ze moet veel rusten en werkt nog niet op de computer.Ze is heel blij met jouw verslagen die ik voor haar afdruk.Ze bid en stapt nog steeds met u mee.Willy voor Zr Stella Verder nog veel moed!!!!
    Willy

  • 21 Juli 2007 - 18:50

    Fons En Lutgarde:

    Beste Guy

    Een welgemeende hartelijke proficiat!!!
    Wij zijn blij en dankbaar dat je veilig en wel bent aangekomen in Compostella. Je hebt je doel bereikt, écht fantastisch en bewonderenswaardig Guy!!!
    Wij wensen van ganser harte dat je nog héél lang mag nagenieten van deze bijzondere boeiende, verrijkende, onvergetelijke pelgrimstocht. Moge de innig mooie herinneringen aan deze tocht je blijven vergezellen en kracht geven op je verdere levensweg.
    Guy, wij duimen voor jou en wensen je van harte een héél goede terugreis toe en vooral een welbehouden thuiskomst, als God 't belieft.

    Goede moed!

    Met blijvende meelevende groetjes

    Fons en Lutgarde uit Hofstade

  • 22 Juli 2007 - 09:07

    Hendrik & Marleen:

    Dag Va,
    een hele dikke proficiat ! Dat je het zou halen , daar heeft niemand ooit aan getwijfeld maar toch :il faut le faire.
    Blij dat je er zo volop van genoten hebt. Geniet nog met volle teugen van de tocht naar Kaap Finisterre.
    Tot gauw .
    Dikke kussen
    H&M

  • 22 Juli 2007 - 18:07

    Geert:

    Guy, goed aangekomen in België.
    Ik wens je nog een prettig einde van je reis, geniet nog met volle teugen van de laatste wandeldagen.
    Nogmaals heel erg bedankt voor de steun die je me gegeven hebt, dit terwijl jij het ook moeilijk had.
    En natuurlijk proficiat voor het halen van Santiago.
    Tot horens
    Geert

  • 23 Juli 2007 - 11:27

    Monique En Luc:

    Van harte proficiat. Wij hebben je op je reis gevolgd. Wat een uitdaging !

  • 23 Juli 2007 - 12:41

    Lisette En Andre:

    Guy je bent bewonderenswaardig .

    Je ziet wel hé waar een wil is is een weg.

    Fantastisch je bent geslaagd!

  • 23 Juli 2007 - 19:14

    Margriet:

    Beste Guy,
    Je hebt de eindmeet gehaald. Dat verdient meer dan een dikke PROFICIAT! Wat een uitdaging, je droom is werkelijkheid geworden. Ik ben benieuwd om je terug te zien en te luisteren naar al hetgeen je meegemaakt hebt. Geniet er nog maar van!

    In afwachting, vele lieve groetjes en tot binnenkort.

  • 24 Juli 2007 - 17:26

    MAY V.H:

    Aan de Heer Guy Jaenen
    Van harte gefeliciteerd met je pelgrimstocht.Met bewondering hebben wij de tocht en je belevenissen gevolgd.
    Wij wensen je een goede terugreis, en een hartelijk weerzien in de familie.
    Je zal alvast vele mooie verhalen te vertellen hebben,zeker aan je kleinkinderen .
    Een Vader en Opa om fier op te zijn?
    Fam.Deckers-Van Hoooijdonk

  • 27 Juli 2007 - 16:42

    Robert De Ridder:

    Nogmmaals proficiat voor uw doorzettings
    vermogen, en tot binnen kort.
    Robert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Santiago de Compostella

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

06 Augustus 2007

DANKBAAR TERUG EN KOM OP TEGEN KANKER

04 Augustus 2007

TERUG THUIS - SLUITING DAGBOEK

28 Juli 2007

DE HANDDOEK

28 Juli 2007

DE TERUGREIS

24 Juli 2007

EL CAMINO (16)
Guy

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 23130

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: